بررسی فلسفۀ زروان در تفکرّاتدینی بر پایۀ اندرزنامههای پهلوی
نویسندگان
چکیده مقاله:
زُروان نام یکی ازایزدان باستانی است که درنوشته های پهلوی خدای زمان بوده و در دورۀ میانه به عنوان خدای یگانه ظهور مییابد؛ به عبارتی در دورۀ میانه، زروان شخصیتی کاملاً مستقل یافته و در رأس اهورامزدا و اهریمن، ثنویّت زردشتی را تحتتأثیر قرار میدهد. نمونۀ چنین تفکّری در اساطیر دیگر ملل نیز دیده میشود و همواره زمان در دیدگاه بشری به عنوان خدای خالق جهان مورد نظر بودهاست. حضور و نقش نحلة زروانی و این ایزد زمان در ایرانزمین و تفکّرات ایرانیان، به گونهای است که حتّی شخصی چون مانی که برای جلب افکار عموم، نام خدایان هر منطقه را بر نام ایزد بزرگ خویش(پدرِ عظمت) میگذارد، نام زروان را برای پدر عظمت برمیگزیند. مسئلۀ اصلی پژوهش این است که زروان چه تأثیری بر اندیشة ایرانی و دین مزدیسنی گذاردهاست و بازتاب این نقش را به چه صورت در متون ایرانی میانه میتوان مشاهده نمود؟ گفتنی است که برای بررسی این ایزد و رّدپای زروانگرایی و تأثیرآموزههای آن بر دین مزدیسنان و افکار ایرانیان متون پهلوی و بهویژه اندرزنامههای پهلوی، از منابع مورد استناد و معتبر قابل ارجاع هستند که میتوان آنها را به عنوان متونی که بیانگر شیوۀ تفکّر دینی در این دوره بودهاند، ملاک ارزیابی قرارداد و و باور به این خدا را در آنها پیگیریکرد و با رویکردی توصیفی-تحلیلی ملاحظهکرد که برخی آموزهها و مؤلّفههای زروانباوری همچون تقدیرگرایی، زنستیزی و باور به تأثیر نجوم و ستارگان در سرنوشت آدمی و همچنین توسّل به دعا و قربانی، در باورهای مزدیسنی نقش نمایان و پررنگی دارند.
منابع مشابه
بررسی فلسفۀ زروان در تفکرّات دینی بر پایۀ اندرزنامه های پهلوی
زُروان نام یکی ازایزدان باستانی است که درنوشته های پهلوی خدای زمان بوده و در دورۀ میانه به عنوان خدای یگانه ظهور مییابد؛ به عبارتی در دورۀ میانه، زروان شخصیتی کاملاً مستقل یافته و در رأس اهورامزدا و اهریمن، ثنویّت زردشتی را تحتتأثیر قرار میدهد. نمونۀ چنین تفکّری در اساطیر دیگر ملل نیز دیده میشود و همواره زمان در دیدگاه بشری به عنوان خدای خالق جهان مورد نظر بودهاست. حضور و نقش نحله زروانی و ا...
متن کاملزروان در عرفان بررسی مقوله زمان در ادبیات صوفیانه
آیین زروانی از جمله کیشهایی است که در ایران باستان رواج داشته است. گروهی از ایرانیان با تأمل در دو مینویِ اهورامزدا و اهریمن به این باور رسیدند که این دو را باید بُنی باشد و از این روی به ایزد زُروان، به عنوان پدر دو مینو نگریستند. این اندیشه به ایرانِ اسلامی نیز رسید؛ به گونهای که در عبارتِ «الوقتُ سیفٌ قاطعٌ» - که بسیار در زبان متصوفه متداول است – اهمیّتِ وقت (= زمان/ زروان) دیده می شود. در متونِ اهلِ ...
متن کاملچهره ی زروان در«کوش نامه»
مقاله حاضر به بررسی آیین زروانی در متن حماسی « کوش نامه » اثرایرانشان(ایرانشاه) بن ابوالخیر میپردازد. زروان، خدای زمان، از آیینهای رایج ایران باستان است که فلسفه و اندیشههای آن در متون فارسی به خصوص متنهای حماسی، بازتاب گستردهای یافته است. در این پژوهش با استفاده از تحلیل محتوایی، ابتدا زروانیسم و فلسفه آن به صورت مختصر، معرفی شده؛سپس با بررسی متن « کوش نامه» چهره و اندیشههای این آیین از...
متن کاملبررسی مقایسهای اصل لذّت در فلسفۀ چارواکه و فلسفۀ اپیکوری
لذّتگرایی به عنوان یک اندیشه، نظریهای است که بنا بر آن شادی، خیر نهایی است و ناخشنودی شر غایی. مکاتب فکری مادهگرا، که عموماً به اصالت لذّت قائلاند، در فرهنگهای مختلف انسانی نمودهای متنوعی داشتهاند. فرهنگ هندویی نیز از این قاعده مستثنا نبوده است، زیرا در این فرهنگ، مکتب متمایزی به نام چارواکه وجود دارد که با برخورداری از مشرب فکری ماتریالیستی، لذّت را تنها معنا و غایت حیات میداند. فلسفهٔ اپ...
متن کاملچهره زروان در «کوش نامه» با رویکرد تمثیلی
مقاله حاضر به بررسی آیین زروانی در متن حماسی «کوش نامه» اثر ایرانشان (ایرانشاه) بن ابوالخیر میپردازد. زروان، خدای زمان، از آیینهای رایج ایران باستان است که فلسفه و اندیشههای آن در متون فارسی به خصوص متنهای حماسی، بازتاب گستردهای یافته است. در این پژوهش با استفاده از تحلیل محتوایی، ابتدا زروانیسم و فلسفه آن به صورت مختصر، معرفی شده؛ سپس با بررسی متن «کوش نامه» چهره و اندیشههای این آیین از ...
متن کاملتجلی خدای بیکرانه (زروان) در شاهنامه و شخصیت زال
از دیرباز تاکنون یکی از دغدغههای انسان، چگونگی برخورد با طبیعت، توجیه و فرجامکار جهان بودهاست. به همین منظور، در زندگی خویش از طریق باورهای هستیشناسانه، به تبیینکائنات و چگونگیآفرینش پرداختهاست. یکی از این باورهای اسطورهای، «آیین زروان» است. باید گفت که آیین زروانی در تاریخ مزدیسنا به منزلۀ امر گذرنده و غیرثابتی نبوده، بلکه یکی از مبانی اوّلیۀ آیین زرتشتی محسوب میشد. بعضی «زروان» را مکا...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 15 شماره 30
صفحات 133- 154
تاریخ انتشار 2017-03-14
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023